CAO partijen in de branches van de bibliotheken en kunsteducatie hebben besloten over te gaan op een nieuw functiewaarderingsysteem.  Gekozen is voor HR21 het systeem dat ook gebruikt wordt door de gemeenten.  Voor de bibliotheekbranche wordt dit systeem door bureau Leewendaal samen met pilotorganisaties en een klankbordgroep voor de beide branches aangepast. De projectgroep fuwa heeft de werknaam ‘Functiehuis OB/KE’ gekozen voor het functiewaarderingssysteem in aanbouw.

Pilots

Ook heeft de projectgroep de volgende pilotorganisaties geselecteerd:

• Rozet (Arnhem) in combinatie met De Liemers (Zevenaar)
  • Huis 73 (’s-Hertogenbosch)
  • Biblionet Groningen
  • Bibliotheek West Brabant (Roosendaal e.o.)

De huidige functies binnen de pilotorganisaties worden gebruikt om te selecteren welke generieke functies nodig zijn voor het ‘Functiehuis OB/KE’. Daarin begeleidt een adviseur van Leeuwendaal deze organisaties in maart en april.

De uitkomsten worden (tussentijds) besproken met een klankbordgroep om zodoende te toetsen of ze bruikbaar zijn voor de beide sectoren. De organisaties die zich hadden aangemeld als pilotorganisatie maar niet zijn geselecteerd, zijn gevraagd deel te nemen aan deze klankbordgroep. Ook organisaties met buitengewone functies, die niet in een doorsnee bibliotheek voorkomen, zoals NBD Biblion en organisaties rond Passend Lezen, nemen deel aan de klankbordgroep.

Meer informatie en inschrijven:  11 mei PlatformWebinar Nieuw functiewaarderingsysteem; wat kunnen we verwachten