De nieuwe Arbocatalogus voor de bibliotheeksector is goedgekeurd door de Arbeidsinspectie. Sommige voorschriften zijn hetzelfde als voorheen maar er zijn ook aanpassingen. Bijvoorbeeld duidelijke veiligheidsrichtlijnen als je in een verzamelgebouw werkt. Tijdens de Platformtweedaagse 2023 bespreken we de nieuwe Arbocatalogus en de aandachtspunten voor OR/PVT.

Het is de verantwoordelijkheid van werkgevers en werknemers om samen het arbeidsomstandighedenbeleid binnen een sector of een onderneming in te vullen. Een OR/PVT heeft een belangrijke rol als het gaat om de veiligheid en gezondheid op de werkvloer. In de Arbocatalogus Openbare Bibliotheken hebben sociale partners gezamenlijk middelen en oplossingen vastgelegd die bijdragen aan goede arbeidsomstandigheden in de branche.