donderdag - 24 januari 2019

De bibliotheeksector heeft een aantal uitdagingen zoals:

• Het binden van jonge medewerkers. Met enige moeite lukt het om jongere medewerkers te werven voor het bibliotheekwerk. Wat er echter vaak in de praktijk gebeurt is dat ze niet zo lang blijven.
  • Sommige medewerkers zien de huidige situatie als een verschraling van hun werkinhoud. Hoe kun je deze medewerkers motiveren?
  • Er wordt steeds meer flexibiliteit van medewerkers gevraagd  bijvoorbeeld door ruimere openingstijden en steeds minder betaalde collega’s. Steeds vaker is er geen middenkader meer en mag de groep het zelf oplossen. Hoe stem je werk en privé-leven op elkaar af?

Een organisatie wat duurzaam personeelsbeleid heeft werken de medewerkers langer, gezond en met plezier. Veel OR-en PVT willen zich daar graag voor inzetten. Personeelsbeleid is een belangrijk onderwerp voor een OR/PVT.  Het raakt immers direct je achterban. Personeelsbeleid kan zich op veel verschillende aandachtsgebieden richten. Bijvoorbeeld:

• Strategisch personeelsbeleid (afstemming talenten op wat er in de nabij toekomst gevraagd word van medewerkers gezien de organisatiedoelstellingen)
  • Ontwikkeling en scholing van medewerkers
  • Leeftijdsfase bewust personeelsbeleid
  • Gezond en met plezier werken (arbeidsomstandigheden)

Door ervaringen met elkaar te delen krijgen we een beeld van de trends en ontwikkelingen in bibliotheekland. Op deze studiedag zoemen we in op de verschillende begrippen binnen duurzaam personeelsbeleid en hoe je als OR/PVT er maximaal invloed op uit kunt oefenen. Want wie wil het niet: collega’s die gezond en goedlachs hun werk kunnen doen.

Bijeenkomst zal plaatsvinden in Amsterdam.