dinsdag - 15 september 2020

Corona en dan ook nog een nieuwe CAO!

Waar kan/moet de OR/PVT alert op zijn?

De Platformstudiedagen konden in het voorjaar niet plaatsvinden. Het Coronavirus stuurde alles in de war. Het werk veranderde voor de meesten van ons van de ene dag op de andere ingrijpend. De onzekerheid was (en is) groot, de angst groeide en thuiswerken stelde ook hele andere eisen.

En toch gingen sommige dingen ook ‘gewoon’ verder. Tijdens de sluiting van de bibliotheken gingen de onderhandelingen over de nieuwe CAO door. En zo kwam er per 1 juli een nieuwe CAO  X  als gezamenlijke CAO Kunsteducatie en Openbare Bibliotheken.

Ondanks de inzet van de vakbonden is de nieuwe CAO niet op alle fronten een vooruitgang. In tegendeel op een aantal terreinen kun je er als medewerker stevig op achteruitgaan.

We starten deze studiedag met een terugblik op de bewogen Corona-tijd (die helaas nog lang niet voorbij lijkt te zijn) en wat we daar voor de komende tijd van kunnen leren. Daarna zal de nieuwe CAO centraal staan.

Wat zijn de grootste veranderingen in de nieuwe CAO? Sommige veranderingen liggen vast (salarisverhogingen, sterke verlaging van de zondagstoeslag) maar op vele punten kan de medezeggenschap grote invloed uitoefenen bij de uitwerking in de eigen organisatie, denk b.v. aan:

• Roosters: bij de vorige cao moest het definitieve individuele rooster een maand van tevoren bekend zijn. In de nieuwe cao is dat 7 dagen van tevoren. Ook is zeer onzeker of regels over werken op zaterdag of over dat max. 1/9 deel van je werktijd per week mag verschillen wel overeind blijven.
  • Jaaruren: In de nieuwe cao wordt een jaaruren systematiek opgenomen en er kan een 10% regeling worden afgesproken waardoor uren van een medewerker naar een volgend jaar doorschuiven. En natuurlijk geeft dit veel meer mogelijkheden voor flexibele inzetbaarheid.
  • Vakanties: mèt die jaaruren ontstaat ook de mogelijkheid (of druk?) om vakanties te koppelen aan schoolvakanties (als je voor het onderwijs werkt).
  • Tijdelijke contracten en jeugdloon: De regels veranderen: minder tijdelijke contracten en afschaffing van het jeugdloon maar tegelijkertijd is afgesproken dat studenten, scholieren en vakantiekrachten niet meer onder de cao vallen. Wat betekent dit voor het aannamebeleid?

Ingrijpende gevolgen van de nieuwe cao kunnen dus liggen op het gebied van het aanname beleid, werktijden, vakantie en nieuwe roosters. Als OR of PVT heb je hier instemming op. Een kern vraag voor de komende tijd wordt dan ook: wat zou je willen opnemen in deze afspraken om tegemoet te kunnen komen aan de wensen van de organisatie: flexibiliteit en invulling van alle werkzaamheden en de wensen van de werknemers: combineren van werk en privé.

We sluiten de studiedag inhoudelijk af met een blik op de toekomst. Een toekomst die niet eenvoudig zal zijn, nu Corona diepe sporen heeft achter gelaten en nog lang niet voorbij is èn nu vele gemeenten al aankondigen dat bezuinigingen (mede door Corona) onvermijdelijk zullen zijn. We zullen elkaar de komende tijd hard nodig hebben!

We zullen deze dag afsluiten met een diner.  Dit om de gezelligheid en het uitwisselen maximaal te bevorderen en zodat we zonder file’s en in een rustige treinen, veilig naar huis kunnen.

Lieuwe de Vries en Annegret Sterken zullen deze dag verzorgen.