Na 34 jaar Platform en 28 jaar cursusleider is het zover: sinds 1 januari dit jaar geniet ik van mijn pensioen! Dat voelt als een grote stap als je een van de oprichters van het Platform bent en al die jaren nauw bij het wel en wee van ons Platform en de medezeggenschap in de bibliotheekwereld betrokken bent geweest. Altijd vanuit de vaste overtuiging dat invloed van werknemers en dus ook medezeggenschap van groot belang is voor de bibliotheek als maatschappelijk instituut, voor de bibliotheek als organisatie en voor de werknemers zelf. De meesten van jullie weten dat die inzet zich niet beperkt tot de bibliotheekwereld. Ook de FNV en daarvoor Abvakabo gaan mij zeer ter harte en ook daar zet ik mij intensief voor in.

Die betrokkenheid is bij mij niet van de ene dag op de andere verdwenen en dat betekent dat ik nog wel even betrokken blijf bij het Platform, de medezeggenschap in bibliotheken en de FNV maar minder intensief. Het dagelijkse werk en de verantwoordelijkheid voor het Platform ligt sinds 1 januari bij mijn collega Annegret Sterken, voor velen geen onbekende want zij is al enige tijd intensief betrokken bij alle Platform activiteiten. Zij is vanaf nu de aangewezen persoon voor alle vragen, opmerkingen, wensen en Platformactiviteiten en bereikbaar via Annegret@kgca.nl. Mijn rol zal zich beperken tot ondersteuning (als daar behoefte aan is), o.a. bij de Platformstudiedagen en daar hoop ik iedereen nog wel een keertje tegen te komen.

Kortom, drie stappen terug maar nog niet helemaal uit beeld en dat zal vast ook tot uiting komen op onze Platformsite. En niet te vergeten, iedereen met wie ik in die 34 jaar heb mogen samenwerken, heel erg bedankt, ik heb er veel van geleerd èn van genoten.

Lieuwe de Vries, pensionado maar nog niet in ruste.